WWWeb

Interview met Jean-Pierre Guiran.

Ria Krens

R- Spelen jullie in verhouding veel in Scandinavië en is de accordeon daar erg populair (volksmuziek?)?

J-P Nee niet veel. We hebben een keer in IJsland en hetzelfde jaar in Denemarken gespeeld. We zijn voor dit jaar teruggevraagd voor IJsland, maar dat is nog steeds onder voorbehoud vanwege Sars en organisatorische problemen. In IJsland speelden we in 2000 op een accordeonfestival. Daar is, en dat kun je je in Nederland niet voorstellen, accordeon een chique instrument. Tijdens de slotavond speelden we op een gala, waar mensen keurig gekleed een hele avond stijlvol op live accordeonmuziek dansten!!!

In Denemarken waren duizenden mensen op het festival, maar dat was in een enorme tent. Op de foto waar onze site mee begint zitten we achter het podium ons in te stellen op ons aandeel van dat festival. Je ziet dat het bloed een beetje weggetrokken is uit onze gezichten. Aan de andere kant van het podium zitten dus een paar duizend mensen!!

R- (Ik ben zelf in Noorwegen geweest en heb daar een concert beluisterd van een groot symphonie-orkest en 5 accordeonisten, dat was echt fenomenaal). J.P In IJsland hebben we in een kerk een concert bij gewoond van een Deens accordeonorkest. Dat was zeer goed, veel emotie, veel schoonheid. Goede techniek, prima dirigent, Ik ben de naam vergeten, maar dat ligt aan mij, niet aan het orkest.

R- Wat betreft de website, die ziet er echt heel stijlvol en heel compleet uit, is het helemaal zelf ontworpen en gebouwd?

J-P Nee we hebben het door een professional laten opzetten, met de opdracht dat het vooral duidelijk en eenvoudig moest zijn. Nadien hebben we zelf de kleuren gekozen en heel veel info toegevoegd, Ik weet niet precies wat je met gelikt bedoelt, maar dat vind ik eigenlijk niet. Je ziet ook sites met flash introductiefilmpjes etc. Dat kun je denk ik eerder gelikt noemen. De opzet was in ieder geval altijd functioneel. Je kunt de ontwerper natuurlijk niet overal de schuld van geven. Als je wat te melden hebt, CDs en optreed data, recensies etc wordt de site natuurlijk ook snel interessanter.

R- Ik ben vooral benieuwd naar de manier waarop de muziek er op gezet wordt en waarom jullie alles ook in MP3- files er bij gezet hebben.

J-P We kiezen leuke fragmenten uit en met een speciaal programma kun je die dan opslaan als real-audio of Mp3. Mp3 is groter maar geeft een betere kwaliteit.

R- De snelheid waarmee de files worden ingelezen is veel sneller dan bij de muziek, die bij voorbeeld op mijn website staat, hebben jullie een speciale methode?

J-P Het is denk ik een kwestie van concessies doen aan de kwaliteit, meer gecomprimeerd dus. Dat kun je in die codeerprogramma’s instellen. Hoe slechter de kwaliteit, hoe sneller het over internet kan flitsen. Het viel mij op dat op jullie site de muziek van zeer goede kwaliteit is, dat staat er dan weer tegenover.

R- Ik heb ook de videobeelden bekeken, de muziek loopt daar goed door, maar de beelden stokken steeds, ligt dat aan mijn computer??

J-P Nee daar hebben we voor gekozen. De meeste mensen hebben geen echt snelle verbinding. Goede video beelden zijn dan niet mogelijk. We hebben gekozen voor een schokkerig beeld i.p.v een heel vaag beeld.

R- Verder ben ik erg geïntrigeerd vanwege de hoedjes, is dat jullie handels merk en hoe is dat ontstaan?

J-P Ja dat is langzamer hand wel een handelsmerk geloof ik. Ik droeg al een oude pet van mijn oom toen ik naar de lagere school ging. En Cherie heeft een hoedenhoofd vind ik. Ik denk dat het ook belangrijk is voor het publiek waar ze naar moeten kijken. We denken dat het leuk is zo. We krijgen daar meestal wel leuke reacties op, een enkele keer minder leuk: Freek de Jonge zei een keer naar aanleiding van onze hoedjes, dat veel accordeonisten hoedjes of petten dragen, omdat ze zich schamen voor hun instrument. Het is zijn soort humor. We weten dat hij geen accordeonhater is. Hij was dol op Johnny Meyer. Hij vroeg hem in zijn theaterprogramma te spelen, toen hij eigenlijk door “Hilversum” vergeten was. Ja, ja hoe Nederland met zijn talenten omspringt!

R- Ook nog de vraag of jullie weer met een nieuwe CD bezig zijn?

J-P In gedachten wel, maar het komt er maar steeds niet van. We hebben onlangs in samenwerking met Reba, bladmuziek uitgebracht van de CD “Parade des Poules” dat geeft ook heel wat werk en geregel. We hebben wel een paar mooie nieuwe nummers gemaakt. We willen ook graag een CD met Chansons opnemen en een kinderliedjes CD. En opnamen met andere muzikanten, b.v. Nick McGuire (bas en accordeon-improvisaties) En opnamen met m’n vader, die speelt harmonica. Daar moet ik maar eens mee beginnen (81 jaar) Wel hebben we de afgelopen anderhalf jaar onze concerten, zo goed als maar mogelijk is, vastgelegd op DAT. We hopen dat daar op een gegeven moment genoeg interessant materiaal op staat om een live CD van uit te geven. Ook met gastmusici. Maar ja dat is wel eventjes 30 maal 90 minuten bandjes afluisteren!!! Iets voor de stille periodes.

R- Hartelijk dank en heel veel succes toegewenst. - J-P Hartelijk dank voor de getoonde interesse en leve de muziek!! Het betekent veel voor ons, muziek. En hoe meer je er mee bezig bent hoe mooier het wordt. Er lijkt geen einde aan.

Accordeon Actueel juni 2003

homepage Accordéon Mélancolique