Dag van de Romantische Muziek - Klank
het accordeon laten horen zoals het is In Het Park te Rotterdam vond op 18 augustus al weer de 16e "Dag van de Romantische Muziek" plaats. Met de Euromast als stiekeme gluurder konden muziekliefhebbers genieten van romantische muziek die vanaf zeven podia klonk. Als muziekliefhebber, in het bijzonder van accordeonmuziek, toog ik naar Het Park. Niet alleen de muziek, maar ook de entourage, waarin een paar duizend bezoekers, vooral genoten van de romantiek, verwonderde mij. Romantiek scheppen Vanaf de podia klonk muziek van 12.00 tot 17.00 uur gepresenteerd door ca. 40 ensembles en solisten, die veelal een half uur kregen om hun kunnen te tonen. Te veel om alles te kunnen volgen. Ik had daarom zelf een selectie gemaakt waarin zoveel mogelijk accordeons voorkwamen. En die waren er. Het lijkt erop dat het accordeon terug is van weggeweest, maar dan meer als begeleidend instrument in een ensemble dan als solo-instrument. Dat het accordeon eigenlijk zelf een orkest is, moet helaas nog door velen worden herontdekt. ACCORDEON MELANCOLIQUE Tijdens de Dag van de Romantische Muziek had Accordéon Mélancolique ondersteuning van een gitarist (John Ligthart) en een bassist (De Engelsman Nick McGuire). Het duo blinkt uit door het accordeon te laten horen zoals het is, en moet zijn, zonder elektronica en zonder begeleiding. In Rotterdam liet het horen dat het accordeon ook voortreffelijk als eerste instrument functioneert in een ensemble. Met verve werden nummers van hun laatste cd gespeeld met heel veel improvisatie. Toen het Latijns-Amerikaanse Mango, een eigen compositie van Guiran, werd gespeeld en de gitarist inviel met een virtuoze solo, klonk er zelfs tijdens het spel een spontaan applaus. Na afloop van hun optreden, dat volgens het publiek - inmiddels behoorlijk in aantal gegroeid - best langer had mogen duren, werden er vele cd's verkocht. Die cd is geen miskoop, maar is helaas niet in de platenzaak verkrijgbaar. Hij begint met een echte kippenparade, zoals die 's ochtends klinkt in de bossen van Driebergen bij slot Sterkenburg. Op de cd laat het duo verschillende internationale muziekstijlen horen, waarvan er enkele door Guiran zelf zijn gecomponeerd, rustig en melancholisch. Accordéon Mélancolique kan terugdenken aan een succesvol optreden. Zelf denk ik aan nog twee andere dingen. Hoe zou het duo klinken in een echte concertzaal? Wordt het niet eens tijd dat de kleine zaaltjes plaatsmaken voor een professionelere ambiance. Helaas heeft het duo dat niet zelf in de hand. Daarnaast hoop ik dat het duo zich zelf blijft. Improvisaties, vooral van Zuid-Amerikaanse muziek, met gitaar en bas, klinken mooi, maar het unieke van het duo, het eenvoudige en melancholische, misschien wel het romantische, dat recht uit het hart komt, moet blijven. Al is natuurlijk een variatie voor het publiek aantrekkelijk. Terwijl Accordéon Mélancolique goed haar cd's verkocht, spoedde ik mij naar de andere podia om van nog meer optredens te genieten. Romantische afsluiting Leen Hoffman, Capelle aan den IJssel, Klank |