Le Nid Aimé - CD Critique - Besprechungen - Reviews - Recensies - Críticas

Je hoeft geen virtuoos te zijn,
je hoeft geen duur instrument te bezitten
je hoeft geen accordeon met melodiebassen te hebben
je hoeft geen conservatorium te hebben gevolgd
je hoeft geen klassieke opleiding te hebben gevolgd
om uitstekend muziek te kunnen vertolken op het accordeon.

Dit kwam bij me op, toen ik op 13 augustus jl. Accordéon Mélancolique hoorde op de Dag van de Romantische Muziek in Rotterdam. Op één van de zes podia in het park onder de Eurornast speelde dit duo, bestaande uit Jean-Pierre Guiran en Cherie de Boer een uur lang muziek van zijn nieuwe CD Le Nid Aimé (Het beminde nest). Het is al zijn vierde CD en een vijfde is in voorbereiding. Op deze CD staan vooral composities van Guiran zelf; mélancholische, goed in het gehoor liggende en rustige muziek, waarin je de stijlen herkend van blues en van Zuid-Amerikaanse, Franse en Jiddische muziek. Het publiek luisterde belangstellend; geen luisteraars die zich van het ene podium naar het andere spoeden om overal enkele noten op te vangen, nee publiek dat tot het eind bleef en geleidelijk aangroeide. Er waren zelfs luisteraars die speciaal een lange afstand hadden afgelegd om speciaal hun favoriete Accordéon Mélancolique te kunnen zien en horen.

Wat maakt dit accordeonduo zo aantrekkelijk? Wellicht zijn eenvoud, waarop je je overigens niet moet verkijken. Het duo speelt zuiver, heel goed op elkaar afgestemd, met plezier op eenvoudige accordeons (een gedeukte Hohner Lucia III uit 1970 en een Guerrini Classic uit 1990), recht uit het hart. Zijn nieuwste CD gaat over het thema naar huis of nestdrang. Niet alleen de CD, ook het bijbehorende CD-boekje is fraai. Centraal daarin staat een gedicht van Tjeerd Buwe (pseudoniem van de Utrechtse Prof. Dr. T. B. van Wimersma Greidanus), Naar Huis. In de concerten Puur Natuur van Accordéon Mélancolique draagt Buwe gedichten voor van hem zelf en van anderen. Elk nummer op de CD wordt in het boekje treffend met één zin neergezet. De omslag van het boekje is een passende aquarel van Cherie de Boer en met foto's van Monique Kortbeek wordt aangegeven wat beide muzikanten onder nestdrang verstaan. De kenners herkennen hierin het huis van beide muzikanten naast het kasteel Sterkenburg in Driebergen; een inspiratie voor hun muziek.

Voor wie rustig naar accordeonmuziek wil luisteren, is deze CD een aanrader. Informatie en bestellingen bij: info@acmel.nl. Zie ook www.acmel.nl en de accordeonagenda op http:// www.novam.net/indexl.htm. met informatie over de optredens van Accordéon Mélancolique.

Leen Hoffman, Samenspel 2006 - 4. Origineel