NEDERLANDS
FRANÇAIS
DEUTSCH
ENGLISH
ESPAÑOL
日本語
aquarelles gratitude les invites le nid aime petits fours frais parade des poules
aquarelles les invites le nid aime petits fours frais parade des poules andere cds

Gratitude ( 2012 - stam010 )

Album Gratitude

"een verbluffende aandacht voor nuance.." meer


Bevat nieuwe studio-opnamen van voornamelijk eigen werk en verder Franse musette en Blues.

Prijs: € 17
(incl. porto en btw)

Beluisteren

 
1 - Eléphants Blancs (J.P.Guiran)
2 - Swiss Affair (J.P.Guiran)
3 - Flambée Montalbanaise (Gus Viseur)
4 - Gratitude I (J.P.Guiran)
5 - Gratitude II (J.P.Guiran)
6 - Gratitude III (J.P.Guiran)
7 - Bailamos la Vida (J.P.Guiran)
8 - Creole Love Call (Duke Ellington)
9 - Sans Queue ni Tête (J.P.Guiran)
10 - The Singing Moon (J.P.Guiran)
11 - Seaside (J.P.Guiran)
12 - Cinquante (J.P.Guiran)
13 - Farewell Blues (E.Schoebel,P.J.Mares,L.Rappolo)
14 - Santiago (J.P.Guiran)
15 - Rose de Salon (J.P.Guiran)
Statussymbool met roze nagels.
Verdacht geld of een Zwitserse liaison?
De titel zou door Django Reinhardt verzonnen zijn: bij een houtvuur in Montauban (F).
Dankbaarheid is als een bloem,
als een ballon van bladgoud, die
opengekust door de zon, verborgen schoonheid openspreidt.
Of danst het leven ons?
King Oliver nam dit thema al op in 1923, Duke in 1928.
Springerige improvisatie met kop noch staart.
Live opgenomen in de Thomaskerk in Katlijk, (NL) op 26-2-2012.
Dit thema ontstond spelend in een strandpaviljoen in Zeeland, NL.
Voor iedereen die de vijftig heeft gehaald of hoopt te halen.
Met "Maarrrrr we komen terug" werd in NL dertig jaar lang deze melodie aangekondigd ter afsluiting van de wekelijkse radio-uitzending van The Ramblers.
Pas verhuisd naar St.-Jacobiparochie, (NL) ontstond deze wat Spaans klinkende melodie. Laat nu Santiago Spaans zijn voor Sint Jacobi.
Tango van gecultiveerde schoonheid.

Recensies

Nederlands
  • "Dat repertoire mag zeker tot het wereldmuziekerfgoed gerekend worden, al is het overgrote deel gecomponeerd door Guiran zelf" - New Folk Sounds.
    Album Gratitude

    Recensie van Gratitude

    New Folk Sounds

    "Dat repertoire mag zeker tot het wereldmuziekerfgoed gerekend worden, al is het overgrote deel gecomponeerd door Guiran zelf"

    Het duo Accordéon Mélancolique voegt met Gratitude een zesde cd aan hun oeuvre toe. Italiaanse en Duitse accordeontongen zijn verschillend qua klank en karakter, maar daar weten Jean-Pierre Guiran en Cherie de Boer helemaal raad mee. Het klankmetaal harmonieert juist heel erg mooi waardoor de karakteristieke klank van hun verschillende accordeons elkaar eerder aanvullen dan elkaar afstoten. Guiran speelt op een oude Hohner Lucia, qua kwaliteit één van de prima modellen uit de Hohner historie. De Boer speelt op mijn favoriete Italiaanse accordeonmerk, Guerrini, idem een instrument dat al een redelijke leeftijd heeft, maar net als de Lucia met de jaren alleen maar mooier van klank en soepeler qua bespeelbaarheid wordt.


    Accordéon Mélancolique kent de kunst van het ‘klein spelen’ als geen ander, want hun muziek omvat een heel mooi ingetogen repertoire waarbij de balgpennen zeker niet uit de accordeon kastdelen geblazen worden. Integendeel zelfs, hun ingetogen manier van spelen levert juist de ruimte voor dynamiek op, die de nuances en herkenning vormen van hun degelijk gespeelde repertoire. Dat repertoire mag zeker tot het wereldmuziekerfgoed gerekend worden, al is het overgrote deel gecomponeerd door Guiran zelf. Uiteraard vanuit de idiomen die het duo in de jaren van hun bestaan al uitgebreid verkend en geabsorbeerd hebben.


    Titelnummer Gratitude is een driedelige compositie die mooi aaneengesloten in het geheel van vijftien tracks is geplaatst. Ik vind deze muziek heel smaakvol en bijzonder, juist bijzonder want waar hoor je nog zo’n mooie zondagnamiddagklanken? Ik zie een bistrotafeltje met enkele stoelen nabij een eeuwenoude met zonlicht overgoten muur. De zon benadrukt alle countouren, en je geniet vanuit de stoel en van onder een parasol van de verweerde historische muur… op het bistrotafeltje staat een overheerlijke fles wijn en een bakje heerlijke olijven, waar je met een paar fijne vrienden samen van geniet. En dan die klanken van Accordéon Mélancolique erbij (liefst live), geeft het ultieme gevoel van ontspanning. Geen toeters en bellen, geen gekunstelde klanken, maar goudeerlijke accordeonmuziek die vele mijlen verder reikt dan de herkomst van de pratende en zingende accordeontongen!

    Ron Janssen
    www.newfolksounds.nl

  • "functioneel minimalisme tot kunst verheven" - Muziekwereld.
    Album Gratitude

    Recensie van Gratitude

    Muziekwereld

    "functioneel minimalisme tot kunst verheven"

    Accordeonisten Jean-Pierre Guiran en Cherie de Boer zijn al jaren een bijzondere loot en noot aan de Nederlandse muziekboom. Met zijn tweeën hebben ze het, ik noem het maar, functioneel minimalisme tot kunst verheven op een instrument waarop traditioneel gezien juist zeer veel met versieringen en pathos gespeeld wordt. Op dit album spelen ze vijftien stukken, de meeste van de hand van Jean-Pierre Guiran en drie covers waaronder Ellington’s “Creole Love Call”. De muziek van AM komt heel direct binnen door de klein en simpel gehouden arrangementen. Daardoor is er heel veel ruimte voor verstillende subtiliteiten en gevoelsbewegingen. Binnen die begrenzing wordt optimaal gebruik gemaakt van de dynamiek en andere expressiemiddelen van de accordeon. Niet zo vreemd dat hun muziek dan ook al is gebruikt door niet de minste als filmmaker Martin Sorsese en diverse grote internationale dansgroepen.


    www.ntb.nl

  • "een verbluffende aandacht voor nuance" - Mpodia.nl.
    Album Gratitude

    Recensie van Gratitude

    Mpodia.nl

    "een verbluffende aandacht voor nuance"

    Jean-Pierre Guiran en Cherie de Boer vormen samen het accordeonduo ‘Accordéon Mélancolique’. Accordeonmuziek heeft weliswaar, onder andere wegens de landelijke bekendheid van Carel Kraayenhof, aansluiting gevonden bij de smaak van een groter publiek, maar blijft toch een vreemde eend in de bijt. Het heeft een hoog ‘hoempa’-imago; het zou uitsluitend iets voor straatmuzikanten zijn en geen plaats in de concerthal hebben. Het nieuwe album ‘Gratitude’ laat zien dat dit een te eenzijdig beeld is. Ook in accordeonmuziek is er plaats voor finesse en (redelijke) diepgang.


    Wat allereerst opvalt is dat alle nummers blijven plakken. Ze zijn catchy. Je zet de cd op en begint gelijk mee te fluiten. Misschien komt dit doordat we gelijk allerlei associaties van sfeerverhoging krijgen als we accordeonmuziek –het zijn walsjes, musettes en andere opgewekte dansvormen- beluisteren. De liedjes zijn eenvoudig van aard en komen, op 3 liedjes na, allemaal van de hand van Guiran. De uitvoering van eenvoudig gecomponeerde ‘wijsjes’ vraagt echter veel van de uitvoerder. Er lonkt een gevaar dat het in de ervaring van de luisteraar allemaal platvloers en plat gaat klinken. Dit zou de muziek tot het domein van het banale brengen; de muziek zou alle glans verliezen en in de verste verte niets meer met ‘luister’- of ‘kunstmuziek’ te maken hebben.


    Guiran en De Boer ontlopen dit door een verbluffende aandacht voor nuance (zoals bijvoorbeeld in het gevoelige ‘Gratitude II’) en een zekere bezinning. De nummers klinken niet te wild of te virtuoos; het zijn gewoon leuke wijsjes.


    Beoordeling: 8-

    Peter van Belkom
    Mpodia.nl

  • "luisteren naar - goede - accordeonmuziek" - Pianowereld.
    Album Gratitude

    Recensie van Gratitude

    Pianowereld

    "luisteren naar - goede - accordeonmuziek"

    Aangezien we uit ervaring weten dat veel pianoliefhebbers ook graag luisteren naar - goede - accordeonmuziek, leek het ons zinvol te melden dat het bekende accordeon-duo Accordéon Mélancolique een nieuwe cd heeft uitgebracht. De cd Gratitude van het duo, dat wordt gevormd door Jean-Pierre Guiran en Cherie de Boer, bevat nieuwe studio-opnamen van originele composities van Guiran, aangevuld met composities van Gus Viseur, Duke Ellington en Schoebel. De aquarel op het begeleidende boekje werd gemaakt door Cherie de Boer. Het duo bespeelde voor deze cd een Guerrini Classic (1990) en een Hohner Lucia III (1970). Radio Classic FM besteedt trouwens geregeld aandacht aan deze cd.


    Pianowereld

  • Engels
    "Many will enjoy these sounds" - Accordions Worldwide.
    Album Gratitude

    Recensie van Gratitude

    Accordions Worldwide

    "Many will enjoy these sounds"

    Sometimes in the lee of a storm, sometimes after an enlightening spring breeze, after an unexpected exchange during a meeting, or if you really should have gone for an appointment ...... and then .... behind the piano or accordion melodies unfold itself. They vary therefore from exuberant dance tunes, through filmic sounds and ska rhythms to jazzy improvisations. A lot of original work, separated by a musette of Gus Viseur and blues that was the closing theme on Dutch Radio for thirty years. But central yet the three original compositions Gratitude I, II and III. Melodies written by Jean-Pierre, but played by Cherie as if they fit her like a glove. Many will enjoy these sounds”.

    Reviewed by Holda Paoletti-Kampl
    www.accordions.com

  • Frans
    "Gratitude, superbe suite poétique en trois parties" - Accordéons & Accordéonistes.
    Album Gratitude

    Recensie van Gratitude

    Accordéons & Accordéonistes

    "Gratitude, superbe suite poétique en trois parties"

    Cherie De Boer et Jean-Pierre Guiran sont ensemble depuis dix-sept ans, tant sur le plan privé qu'au niveau musical. Ils jouent tous deux de l'accordéon touches piano, produisant une musique d'ambiance (dans le bon sens du terme), minimaliste, chantante et sensible. Avec un petit côté mélancolique, comme le nom du groupe l'indique. Cherie assure plutôt l'accompagnement, et Jean-Pierre la mélodie et les chorus.


    Aucun trait de virtuosité (les deux musiciens ne courent pas dans cette catégorie) mais une approche poétique et sentimentale de la musique . Le duo joue sans prétention la musique qu'il aime. Populaire et éclectique, le répertoire va de Farewell Blues à La mer (Charles Trenet), de la Flambée montalbanaise (Gus Viseur) au Cygne (Saint-Saëns), en passant par Creole Love Call (Duke Ellington), un trad' écossais ou une valse vénézuélienne. Il y a de plus en plus de compositions personnelles, douze sur quinze sur le récent "Gratitude" sorti l'an passé: valses, ballades, tangos ou morceaux swinguants (Sans queue ni tête).


    Mélodiste-né, Jean-Pierre compose des thèmes sentimentaux qui prennent le temps de musarder, des petits airs tout simples qui rentrent dans la tête pour ne plus en ressortir (Swiss Affair; Seaside) d'ailleurs souvent utilisés pour illustrer des films ou des documentaires télé. Jouée avec fraîcheur, humour et décontraction, sans racolage ni vulgarité, la musique d'Accordéon Mélancolique se danse (Bailamos la vida, Santiago, Rose de salon) autant qu'elle s'écoute (Gratitude, superbe suite poétique en trois parties). Jean-Pierre a bien voulu répondre à quelques questions:


    Pour l’interview : voici.

    Francis Couvreux
    Accordéons & Accordéonistes

2012 - stam010 - nlc361201001 - 8714337099805 - Gratitude - Accordeon Melancolique
facebooklast.fmlinkedinmyspacersstwitteryoutube