NEDERLANDS
FRANÇAIS
DEUTSCH
ENGLISH
ESPAÑOL
日本語
aquarelles gratitude les invites le nid aime petits fours frais parade des poules
aquarelles les invites le nid aime petits fours frais parade des poules andere cds

Les Invités ( stam009 - 2008 )

Album Les Invités

"Het terugbrengen van een stuk naar zijn essentie" - Muziekwereld. meer


Bevat nieuwe studio-opnamen van eigen werk en verder Zweeds, Yiddisch, Venezolaanse wals, The Godfather filmmuziek, Le Cygne...

Prijs: € 17
(incl. porto en btw)

Beluisteren

De aankomst van de genodigden.
Mijn lief. Ma Chérie is de rondere en vrouwelijkere tegenhanger van Mon Chéri (zie de CD Le Nid Aimé).
De Franse zeevaarder Louis Antoine de Bougainville bracht deze Braziliaanse bloem voor het eerst naar Europa in 1768.
Oom Carel vergeet wel eens wat, maar deze melodie niet!
Improvisatie op “vriendelijk welkom”. De titel is een klanknabootsing.
Voor alle mensen die wel geboren zijn maar geen papieren hebben.
Het land van haar geboorte.
Zweden is het enige land in Europa waar vanaf de achttiende eeuw nauwkeurig is bijgehouden wie een (volks)melodie voor het eerst opschreef. Dit “loopliedje”, hier gedragen gespeeld, werd begin 19e eeuw genoteerd door Spel-Jöns (Spele-Jan) uit Medelpad.
De dansende schildpad. Een schildpad van restaurant Het Paradijs te Enschede, begon ooit spontaan te dansen op dit nummer.
Drie melodieën uit de gelijknamige film over de Italiaanse maffiapraktijk in Amerika. Love Theme, ook bekend als: Speak Softly Love (Nino Rota), Tarantella en Mazurka (Carmine Coppola).
De Zwaan, het beroemde cello-/piano-stuk uit Het Carnaval der Dieren uit 1886. Jean-Pierre verbeeldt met zijn spel het getrappel van de poten onder water, Cherie de gracieuze beweging boven water.
Harpwals uit Venezuela, aangevuld met musetteklanken van Jean-Pierre.
De titel is tevens een verzamelnaam voor de mengvorm van de Jiddische muziek met de plaatselijke muziek van de landen waar de diaspora de Joden bracht.
Deze klezmer-melodie werd aan het einde van een bruiloft gespeeld. Het was een subtiele wenk om naar huis te gaan.
Bede voor de pracht van verstorven schoonheid.

Recensies

Nederlands
  • "Laten we haast maken, want we willen de taart aansnijden!" - Klank.
    Album Les Invites

    Recensie van Les Invités

    Klank

    "Laten we haast maken, want we willen de taart aansnijden!"

    Accordéon Mélancolique zorgt voor puur feestgevoel met nieuwe cd 'LES INVITES' (de genodigden). De klanken van deze nieuwe cd brengen je als gast op dit heerlijke muzikale feest, 'in een mondiale sfeer. Het is genieten geblazen!

    Het openingsnummer laat ons de aankomst proeven van de vele vrolijk huppelende, feestelijk geklede gasten. Ze hebben er zin in. "Ben jij er ook? En jij?, Oh wat heerlijk, ja graag, een lange vinger bij de thee". Liefde alom, luister naar Ma Chérie het stuk gaat de diepte in, met hier en daar een mooie muzikale uithaal, geen dag is hetzelfde met je geliefde. Mooi. Familieleden zijn er ook op het tuinfeest, waar de bloeiende Bougainville niet ontbreekt. Oom Carel is dominant, maar enig in zijn soort, hij dwingt je goed te luisteren. Het stuk doet je geconcentreerd stilstaan bij de subtiele klanken die Jean-Pierre en Cherie uit hun instrumenten toveren. Het welkomstwoord is schitterend verpakt in Padiki Dikitika, laten we haast maken, want we willen de taart aansnijden! Mensen zonder Papieren is een serieus muziekstuk voor de aanwezigen zonder verblijfsvergunning, gastvrij in ons midden vertoevend. Tanah Tumpah Darah doet denken aan Penawar Dukar van de eerste cd Parade des Poules, een ode aan Indonesié'. De vrolijke schildpad wordt niet onder de voet gelopen, maar doet zijn dansje op het gras. Bij het horen van het mooie Le Cygne, uit het Carnaval der Dieren uit 1886 zou je willen dat de bladmuziek al in huis was om het onmiddellijk net zo mooi gespeeld te krijgen als Accordéon Mélancolique dat doet. Ook de traditionele Jiddische feest en treurmuziek ontbreekt niet op deze veelzijdige cd. En zoals aan alles een einde komt, worden we na ons aangenaam verpozen uitgezwaaid onder de mijmerende klanken van Requiem pour une Rose. Het feestje is een herinnering geworden, maar ...... we kunnen de cd opnieuw opzetten! Kortom het is een feest om deze cd te beluisteren! Gauw bestellen bij Accordéon Mélancolique, kijk op Internet: www.acmel.nl ook naar hun andere cd's.

    Madeleine Sanders
    Klank

  • "Het terugbrengen van een stuk naar zijn essentie" - Muziekwereld.
    Album Les Invites

    Recensie van Les Invités

    Muziekwereld

    "Het terugbrengen van een stuk naar zijn essentie"

    Deze vijfde cd van het duo Accordéon Mélancolique (Jean-Pierre Guiran en Cherie de Boer) bevat nieuwe studio-opnamen van originele composities van Jean-Pierre en verder o.a. Zweeds, Jiddisch en Klezmer repertoire. Daarnaast worden drie tunes van de film "The Godfather" uitgevoerd. Accordéon Mélancolique heeft altijd uitgeblonken in het terugbrengen van een stuk naar zijn essentie. Ook op deze cd is dat het geval. Beide accordeonisten pronken niet met, de wel aanwezige, virtuositeit. Integendeel, met een minimaal aantal noten weten steeds ze de juiste sfeer te treffen. Het resulteert in luchtige muziek die spontaan allerlei beelden oproept. Het is dan ook niet verwonderlijk dat hun muziek gebruikt wordt in de Amerikaanse film "Picasso and Braque go to the movies" die eind dit jaar uitkomt.

    rakenDra Smit
    www.ntb.nl

  • "Wie het accordeon niet kan waarderen, wil ik graag spreken na het beluisteren van deze muziek!" - New Folk Sounds.
    Album Les Invites

    Recensie van Les Invités

    New Folk Sounds

    "Wie het accordeon niet kan waarderen, wil ik graag spreken na het beluisteren van deze muziek!"

    Cherie de Boer en Jean Pierre Guiran presteren het weer! Het accordeonduo maakt geweldig mooie muziek met enkel een paar accordeons. Ditmaal is het thema 'de genodigden' en Guiran componeerde een reeks mooie werken voor het kleurrijke verhaal. Maar naast eigen composities zijn ook werken van Saint-Saëns, Carmine Coppola (Godfather) en traditionele Jiddische en Zweedse traditionals te bewonderen. Het duo speelt een veelheid aan stijlen en koppelt deze in een aantrekkelijke melange. Heel relaxed en zonder elkaar een moment in de weg te zitten vullen de accordeons elkaar aan. De instrumenten schitteren in alle registers en niets wordt achterwege gelaten om de veelzijdigheid van de instrumenten voor het voetlicht te brengen.

    Wie het accordeon niet kan waarderen wil ik graag spreken na het beluisteren van deze muziek, Ik vermoed dat alle vooroordelen weg worden genomen. Guiran en de Boer zijn ambassadeurs van goede degelijke accordeonmuziek, en daarmee een duo waar Nederland heel trots op mag zijn. In het cd-boekje is de uitleg in drie talen te lezen, met als extraatje een inspirerend verhaal over gastvrijheid. En gastvrij zijn de Boer en Guiran, want iedereen is welkom op hun feestje. Deze cd is de vrijkaart....

    Ron Janssen
    www.newfolksounds.nl

  • "Gewoon mooi en gepolijst" - Samenspel.
    Album Les Invites

    Recensie van Les Invités

    Samenspel

    "Gewoon mooi en gepolijst"

    Het accordeonduo Accordeon Mélancolique, bestaande uit Cherie de Boer en Jean-Pierre Guiran, heeft deze zomer zijn vijfde CD uitgebracht. Prachtige accordeonmuziek, in geheel eigen stijl. De CD héét niet alleen les Invites (de genodigden), hij nodigt ook uit tot luisteren. Thuis in een gemakkelijke stoel of, zoals ik vaak doe, in de auto op weg naar een NOVAM-activiteit.

    De CD is zowel qua inhoud als uitvoering origineel. Uitgevoerd worden deze maal vooral eigen composities van Jean-Pierre Guiran, aangevuld met drie thema's uit The Godfather, Le Cygne (Saent-Saens), Gut Morgen (Kostakovsky) en een traditioneel Zweeds en Jiddisch lied. Guiran blijkt een goed componist te zijn van goed in het gehoor liggende serieuze accordeonmuziek, dat ook terecht te beluisteren is op Classic FM en in de KRO's Profiel over Baantjer als achtergrondmuziek. De uitvoering van het CD-boekje draagt evenals bij vorige CD's het stempel van Cherie de Boer, die niet alleen een goed accordeonist is, maar ook het penseel goed weet te hanteren. Het boekje is daardoor weer fraai geworden met uitnodigende foto's, originele inleidende regels bij elk muziekstuk en oud verhaal over gastvrijheid uit de Griekse mythologie. Alles in het Nederlands, Engels en Frans. Enig nadeel vind ik dit maal de kleine witte letters op een lichtblauwe achtergrond; vooral voor niet meer zo jonge ogen.

    Wat maakt de muziek van Accordéon Mélancolique zo bijzonder. In de eerste plaats de eigen stijl die het duo heeft ontwikkeld. Geen virtuoze hoogstandjes, zoals bij vele Franse musetteaccordeonisten, waarbij vingers in de knoop dreigen te raken, maar gewoon mooi en gepolijst. Het maakt daarbij gebruik van drie niet meer zo jonge accordeons: een Serenelli Olymphonic uit 1960 een Hohner Lucia III uit 1970, en een Guerrini Classic uit 1990. De Serenelli is voorzien van een uitwendige klankkamer, die het geluid opener maakt dan bij een normale cassotto.

    De accordeons zijn zuiver en strak (droog) gestemd. Accordéon Mélancolique gebruikt het liefst een éénkorig register, veelal de 8 en soms de 16 voet. Dat vindt het duo zuiverder klinken. Ziehier een geheim van zijn unieke klank, dat overigens moeilijk is na te bootsen, ook al zou je dezelfde accordeons gebruiken.

    Accordéon Mélancolique speelt zijn muziek geheel uit het hoofd. Dat deed het ook al bij de vorige Cd’s. Achteraf werd door Fred Abbing de muziek op papier gezet voor twee partijen. Hij zal ook les Invités uitschrijven, dat evenals de vorige uitgaven bij REBA zal verschijnen

    Ook deze CD is weer een aanrader om te beluisteren.

    De CD is online te bestellen via www.acmel.nl en bij een groot aantal muziek- en CD-winkels.

    Leen Hoffman
    Samenspel, Novam 2008-6

  • ""die openingsmelodie verdient het om een klassieker te worden!!"" - Syncoopnieuws.
    Album Les Invites

    Recensie CD Les Invités

    Syncoopnieuws

    ""die openingsmelodie verdient het om een klassieker te worden!!""

    De kracht van een melodie. Toen ik de vijfde cd van het duo Accordón Mélancolique opzette dacht ik bij de eerste tonen meteen: ik ken dit nummer al, hoe heet het ook al weer? Even graven in mijn muzikale geheugen: oh nee, ik ken de echte titel niet. Ik heb het in de jaren tachtig op straat gehoord bij een demonstratie tegen kernenergie (of waren het kernwapens?), van de groep Rapalje, niet te verwarren met de gelijknamige groep die nu de Nederlandse theaters onveilig maakt met een spectaculair Keltisch programma. Omdat ik de melodie zo aansprekend vond heb ik hem zelf veel gespeeld, en ook wel eens in workshops aangeleerd. Bij gebrek aan een titel noemde ik hem maar Rapalje Polka. Nu staat hij op een cd onder de titel L´arrivee des invités. Rara? Een mailtje naar componist en accordeonist Jean-Pierre Guiran brengt opheldering. ,,Ja, het klopt van Rapalje. Daar heb ik een tijd in gespeeld en in die tijd schreef ik al eigen nummers. Dit stuk gebruikten we vaak als intro en als afsluiting van optredens, ook op straat. De naam heb ik er pas later aan gegeven, en ik heb er een tweede langzame tegenmelodie aan toegevoegd, maar de basis is inderdaad al zeker 25 jaar oud.``

    Melodieën schrijven die na zoveel jaar nog steeds fris klinken, het is een kwaliteit. Op deze cd staan 15 zeer uiteenlopende stukken te horen, waarvan de meeste door Guiran zelf zijn geschreven. Soms vooral door de Franse musette geïnspireerd, dan weer meer door de jazz, Guiran en zijn partner Cherie de Boer zijn bepaald niet eenkennig als het om accordeonmuziek gaat. Wat opvalt is dat het accent echt ligt op de melodiekant, de begeleidende bassen en akkoorden zijn nooit nadrukkelijk. Het geeft het geluid iets transparants en soms zelfs wat fragiels, ook doordat ze meestal geen zwevend register op hun instrumenten gebruiken.

    De folkloreliefhebber komt aan zijn trekken bij een mooie Zweedse gånglåt, een Tarantella (uit de soundtrack van de film The Godfather, het bekende thema Speak Softly Love staat ook op de cd), een Venezolaanse harpwals en twee klezmermelodieën, waarvan er één in volksdanskringen ook zeer bekend is. De meer klassiek geïnspireerde luisteraar kan terecht bij Le Cygne (de Zwaan) uit het Carnaval der Dieren van Saint Saëns, waar de twee accordeons de rollen van de cello en piano vertolken.

    Hoewel er echt alleen twee accordeons te horen zijn (tijdens concerten zingt het duo ook), is het een zeer gevarieerde cd, met een grote melodische rijkdom. En die openingsmelodie verdient het om een klassieker te worden!

    Mark Benjamin
    Syncoopnieuws,nl

  • "Wegdromen in afwisselende sferen" - Folk Forum.
    Album Les Invites

    Recensie van Les Invités

    Folk Forum

    "Wegdromen in afwisselende sferen"

    Op het album Les Invités / De Genodigden uit augustus 2008 gaan Jean-Pierre Guiran en Cherie de Boer verder op de reeds ingeslagen weg, met warme, dromerige en soms melancholieke accordeonmuziek. Er zijn veel overeenkomsten met het vorige album van Accordéon Mélancolique, Le Nid Aimé. Er zijn namelijk weer alleen chromatische klavier-accordeons te horen, de Guerrini Classic (1990), een Hohner Lucia III (1970) en een Serenelli Olymphonic (1960). De meeste composities zijn ook nu van Guiran, het centraal thema van de plaat wordt uitgewerkt in 15 nummers, we vinden opnieuw een begeleidend verhaaltje (dit keer de Griekse mythe van Philemon en Baucis) en een aquarel van De Boer siert het hoesje.

    De composities van Guiran worden aangevuld met Gånglåt uit de Zweedse traditie, melodieën uit de film The Godfather, klassieke muziek (Le Cygne van Saint-Saëns) en Gut Morgn van Kostakovsky en Klezmer komen uit de joodse traditie. De stijlen die het duo speelt zijn divers, zo valt ook in de inlay te lezen; dat gaat van Franse musette tot Antilliaanse walsen, Indonesische krontjong of Mediterrane folk. Niet alle genres komen terug op deze ene plaat, ik kan me zo voorstellen dat dat de luisteraar erg zou vermoeien in plaats van uitnodigen. En dat laatste is juist de bedoeling van Accordéon Mélancolique. De eigen kleur die ze aan de verschillende stijlen geven maakt van de cd een samenhangend geheel.

    Ook nu weer geven ze in de inlay korte uitleg bij alle nummers, in het Nederlands, Engels en Frans. Ma Chérie borduurt voort op eerder werk, het is namelijk de rondere en vrouwelijkere tegenhanger van Mon Chéri op Le Nid Aimé. Met het hart op de juiste plaats wordt het melancholieke Clandestin opgedragen aan alle mensen die wel geboren zijn maar geen papieren hebben. Er schijnt daadwerkelijk een dansende schildpad geweest te zijn (en wel in Enschede) die de inspiratie leverde voor het vrolijke The Dancing Tortoise en met de twee klezmernummers breit het tweetal een eind aan het feestje dat definitief afgesloten wordt met een sober afscheid in Requiem Pour Une Rose.

    Liefhebbers van pure accordeonmuziek, d.w.z. zonder technische snufjes of gebruik van andere instrumenten, zullen bij het degelijke, goed gespeelde vakwerk van Accordéon Mélancolique zeker aan hun trekken komen. Het duo nodigt, net als op de vorige plaat, op sobere wijze uit tot wegdromen in afwisselende sferen. Met Les Invités lijkt het erop dat Jean-Pierre Guiran en Cherie de Boer hun nestje binnen de accordeonmuziek nog maar eens verstevigd hebben.

    Mirjam Adriaans, waardering 8.
    www.folkforum.nl

  • Engels
    "Clandestin is the most touching melody of the CD" - Accordions Worldwide.
    Album Les Invites

    Recensie van Les Invités

    Accordions Worldwide

    "Clandestin is the most touching melody of the CD"

    I have said in the past that a record by Accordéon Mélancolique (that is J.P. Guiran and Cherie de Boer) is like an invitation to spend a pleasant afternoon in their company. Here we have the confirmation in their new CD entitled “Les Invités”. I want to say from the outset that their enchanting view of the world expressed through music should not be undervalued. It would be a mistake just to be satisfied with the simplicity and instant appeal of this cd which actually has considerable substance. 

    Lets see. Firstly there is a delightful cover from a water painting by Cherie de Boer and inside the booklet more color and a story based on hospitality – the theme of the CD. In a world going more towards virtuality and that thinks of music in terms of downloads, here Accordéon Mélancolique provide us with something beautiful and tangible - a painting, a story and a collection of music within this CD – all of which have their raison d’etre. Accordéon Mélancolique are orientated towards defining a world in harmony and pursue their work diligently like a keen gardener would .. but this garden is different .. the gate is open .. it is not inaccessible and exclusive. 

    Jean-Pierre Guiran and Cherie de Boer know how the world turns and do not live amongst the clouds. Track number 6 is the one that gives this indication. It is the most touching melody of the CD. Written by Guiran and entitled “Clandestin” it is dedicated to all those who live far from home and without the necessary papers.

    There is a page in the booklet which super imposes the word “Benvenuti” on thier photo. It is an invitation to everyone ... the CD contains not just original pieces but also music from around the world – traditional swedish to klezmer, from Nino Rota to Saint Saens and not forgetting the occasional flavour of south america. Bravo.

    Reviewed by Renato Belardinelli, November 2008
    www.accordions.com

  • "This is pleasant, happy music" - FRoots.
    Album Les Invites

    Recensie van Les Invités

    FRoots

    "This is pleasant, happy music"

    Accordéon Mélancolique might be said to represent where this music went next, though the two Dutch players here - Chérie de Boer and Jean-Pierre Guiran- are firmly back in the piano accordéon camp. They are playing their own repertoire, mainly composed by Jean-Pierre, but much of the style derives from musette sources, though other pieces come from traditional, classical and film music. Their technique derives from one instrument providing a lead melody and harmony whilst the other provides some pretty sophisticated and enhancing rhythmic accompaniments. This is pleasant, happy music in the main, not particularly challenging on the one hand, but never boring on the other.

    Vic Smith,
    FRoots, UK.

  • Duits
    "Den Blasebalg mit Seele bedient" - Folker!
    Album Les Invites

    Recensie van Les Invités

    Folker!

    "Den Blasebalg mit Seele bedient"

    Zwei Akkordeons, trocken und ohne Schnickschnack aufgenommen – mit Titeln, durch die Musik gehen, vom Medley Paten bis zu Klassik. Jean-Pierre Guiran, Chérie de Boer bieten auf ihrem fünften, Handorgel pur – gelungen, stimmungsvoll den Blasebalg mit Seele bedient.

    Folker! 1/2009

  • "...ihre ganze musikalische Schönheit offenbaren" - Folk World.
    Album Les Invites

    Recensie van Les Invités

    Folkworld

    "...ihre ganze musikalische Schönheit offenbaren"

    Das Duo Accordeon Melancolique aus den Niederlande hat sich ganz dem Spiel des Akkordeons als Soloinstrument hingegeben. Man kann mit einem Akkordeon hervorragend in Melancholie versinken. Beispiele großer Akkordeonvirtuosen, die das können, gibt es genug. Aber das Akkordeon ist auch ein Volkinstrument, das in Europa oft in Kinderhände gelegt wird, um die Herzen und Hirne der Heranwachsenden mit einem der schönsten Dinge zu bereichern, die der menschliche Geist hervorgebracht hat: die Musik. Ich setze hier einfach voraus, dass es keine typische deutsche Tugend ist, Akkordeon zu lernen, sondern dies in Frankreich, Holland, Polen, Russland und auf dem Balkan ähnlich ist. Und in anderen nicht genannten Staaten. Es gibt einfache musikalische Themen, kompliziertere Kompositionen und traditionelle Tänze, Lieder die mit Freude und Übung zu erlernen sind. Lieder, wie sie sich Jean Pierre Guiran und Cherie de Boer vom Duo Accordeon Melancolique im Laufe der Zeit aneigneten. Beide sind keine studierten Musikspezialisten, sondern Akkordeonspieler aus Leidenschaft. So lassen sie als Duo "Accordeon Melancholic" ihre Finger über die Tasten gleiten, wie verträumte Liebende. Es ist ein angenehmes Gefühl, Liedern zu lauschen, die, selbst wenn sie nicht dafür komponiert wurden, in der auf das Akkordeon reduzierten Variante ihre ganze musikalische Schönheit offenbaren. Ob das Camille Saint-Saens "Schwan" ist, der eigentlich das Lehrstück für Celloschüler darstellt, ein jüdisches Hochzeitslied oder drei Stücke aus dem Soundtrack von "Der Pate". "Les Invités" ist eine angenehme musikalische Begleitung um eine knappe Stunde um ins Leere zu starren und zu träumen.

    Karsten Rube,
    Folk World issue 38.

  • Frans
    "...qui devrait être remboursée par la sécurité sociale!" - Etudes Tsiganes.
    Album Les Invites

    Recensie van Les Invités

    Etudes Tsiganes

    "...qui devrait être remboursée par la sécurité sociale!"

    Suite des aventures accordéonistiques du duo hollandais : Jean-Pierre Guiran et Chérie de Boer; ça doit être leur 4ème disque; 15 morceaux conjuguant dépouillement et tendresse, enregistrés en 2002, 2006 et 2008 dont les 2/3 composés par J.P. Guiran qui est un mélodiste né; des petits airs tout simples, charmants, souvent inspirés par les musiques du monde et qui vous attrapent comme s'il s'agissait de thèmes qu'on a toujours connus, des mélodies sentimentales comme autant de musiques de films imaginaires. Pas de virtuosité ici; d'ailleurs Guiran n'est pas Galliano; il ne court pas dans la même catégorie; des petites musiques qui respirent et prennent le temps de musarder (cf. "Requiem pour Rose"), conjuguant sentiment et poésie (cf. "Tonton Charles" ou le magnifique "Ma chérie" qui swingue en douceur). Pour le reste on retrouve l'éclectisme du duo, les reprises allant du " parrain " au " cygne " de Saint Saens en passant par un traditionnel klezmer et une valse du Venezuela. Une musique minimaliste (chacun à tour de rôle étirant la mélodie pendant que l'autre accompagne), apaisée et apaisante, qui devrait être remboursée par la sécurité sociale!

    Francis Couvreux, Etudes Tsiganes
    http://www.etudestsiganes.asso.fr/musiques/chroniques.html

  • Italiaans
    "Clandestin e’ la melodia più toccante del disco" - Accordions Worldwide.
    Album Les Invites

    Recensie van Les Invités

    Accordions Worldwide

    "Clandestin e’ la melodia più toccante del disco"

    Avevo detto in passato che un disco degli Accordéon Mélancolique (ovvero J.P. Guiran e Cherie de Boer) è come un invito per un piacevole pomeriggio in loro compagnia. Puntualmente eccone la conferma, con questo nuovo cd dal titolo “Les Invités”.

    Vorrei subito spezzare un alancia in loro favoro: che la dolcezza con la quale essi propongono la loro visone del mondo, che è tutt’uno con la loro visone musicale, non va sottovalutata. Cadrebbe in errore chi si fermasse alla semplicità ed immediatezza con la quale la loro proposta viene espressa, perché come spesso accade, una semplicità apparente cela invece una ricchezza interiore sostanziale. Vediamo.

    Dopo aver apprezzato la bella copertina raffigurante un acquarello di Cherie de Boer, è con assoluto piacere che si sfoglia il coloratissimo booklet ed è con interesse che si leggono le note introduttive, che in questo caso riportano una antica leggenda sull’ospitalità, argomento base del cd. In un mondo che va verso la virtualizzazione, che ormai considera la musica un “download” smaterializzato ecco che invece Accordéon Mélancolique si preoccupano di riportare al centro dell’attenzione qualcosa di tangibile e di concretamente bello. Un dipinto, un racconto, e la musica raccolta dentro questo oggetto - il cd - che ha la sua ragione di esistere. Ecco l’importanza del titolo “Les Invites”. Gli Accordéon Mélancolique sono orientati verso la definizione di un mondo armonico, con una attenzione ai propri prodotti pari a quella che potrebbe avere un appassionato giardiniere verso i propri fiori ma…questo giardino ha una particolarità : ha il cancello aperto, non è inaccessibile ed esclusivo.

    Jean-Pierre Guiran e Cherie de Boer sanno bene come gira il modo e non vivono su una nuvola. E’ il brano n.6 a dare un indirizzo ed un significato a tutto il progetto. E’ la melodia più toccante del disco. E’ stata scritta da Guiran, si intitola “Clandestin” ed è dedicata a tutti coloro che purtroppo sono costretti a vivere lontani dal loro paese, senza gli indispensabili documenti, e che vengono qui metaforicamente invitati a partecipare. Sto sfogliando il booklet e vedo che nella pagina dove è riportata la leggenda di Zeus ed Hermes alla quale ho accennato prima, c’è anche una fotografia del duo, con sovrimpressa la scritta “Benvenuti”. E’ un invito che rivolgo a tutti voi, aggiungendo in conclusione che in “Les Invites” non vi sono solo brani autografi ma anche musiche dal mondo, dalla tradizione svedese alla musica klezmer, da Nino Rota a Saint Saens non dimenticando le consuete e gradevoli spruzzatine sudamericane. Bravi.

    Recensioni CD - Renato Belardinelli, Novembre 2008
    www.accordions.com

2008 - stam009 - nlc360800901 - 8714337987652 - Les Invites - Accordeon Melancolique
facebooklast.fmlinkedinmyspacersstwitteryoutube