Kasteel Doorwerth

De twee weten de zaal te boeien, een puur spel in een hechte samenhang

Accordéon Mélancolique zet de Ridderzaal in Franse sfeer

DOORWERTH - Cherie de Boer en Jean-Pierre Guiran vormen al jarenlang een zeer gewaardeerd duo dat een eigen unieke stijl heeft. Ze hebben al meerdere cd's uitgebracht, waarop behalve eigen werk, ook een Jiddische traditional en een werk van Carlos Bonet te horen zijn. Door de jaren heen is hun stijl zo ontwikkeld dat je ze uit duizenden herkent.

De Ridderzaal van kasteel Doorwerth was zondag helemaal bezet met liefhebbers van het instrument dat de laatste tijd volop in de belangstelling staat: de accordeon. Het duo zit ontspannen te musiceren, beiden met een hoed op, die helemaal bij de sfeer past. "Soms ontstaat een melodie door klanknabootsing", zegt Jean-Pierre. Hij haalt een voorbeeld aan van de merel die iedere keer hetzelfde lied zingt en dat inspireerde hem.

Deze middag stond in het teken van de Haiku, een korte gedichtvorm, die als titel boven de te spelen werken stond. "Als ik naar buiten kijk voel ik me zo verbonden met de plotse herfst", declameert Cherie en daarna: "Uit de laatste roos valt een bij in mijn hand. Hij wordt warm en vliegt weg" Dan worden de vingers op de toetsen gezet en klinkt er een nostalgische melancholische melodie. Als laatste heeft Jean-Pierre een tekst, waarmee hij de lachers op zijn hand krijgt: "Een Hollandse koe, een Amerikaanse boer, dan klinkt plotseling: Hai, koe". Hun spel is prachtig van eenvoud en dat is de kunst, een puur spel in een hechte samenhang. De ene keer speelt Cherie de melodie en begeleidt Jean-Pierre en dan weer omgekeerd. De muziek ligt goed in het gehoor, meestal rustig van aard, maar ze laten ook horen dat een accordeon ook temperament bezit. Even in een gipsy stijl en daarna wat Argentijnse klanken en het publiek geniet. De twee weten de zaal te boeien, niet alleen met klanken, maar ook met hun uitstraling en presentatie.De CD's die op een tafel liggen getuigen van smaak. Alle hoesjes zijn voorzien van geschilderde aquarellen, door Cherie vervaardigd.
En na afloop gaat het publiek de kelder in om zich te laven aan wijn en heerlijke hapjes. Kortom: een smaakvol concert!

Maria Koster in Hoog en Laag. 29 september 2008

homepage Accordéon Mélancolique