Het optreden stond dan ook als een huis

Zwaarmoedig en droefgeestig. Het was de gemoedstoestand waarin het duo Accordéon Mélancolique in 2006 de nummers van zijn cd Le Nid Aimé (het beminde nest) schreef. Niet zo verwonderlijk. Jean-Pierre Guiran en Cherie de Boer haalden destijds de inspiratie voor de voor het grootste gedeelte zelfgeschreven stukken uit de ellende rond hun huis in Driebergen. Het tweetal had problemen met een projectontwikkelaar die ze weg wilde hebben. In de liedjes was dan ook het nodige verdriet te horen.

Drie jaar later is alles anders. Guiran en De Boer hebben inmiddels hun geluk gevonden in Sint Jacobiparochie in Friesland en hebben naar eigen zeggen de ellendige periode volledig afgesloten. En dat is te horen op hun nieuwe cd Les Invités (de genodigden), waarvan ze - gisteren in het Parool Theater een groot aantal nummers lieten horen. De melancholie is niet helemaal verdwenen, maar de vrolijke noot heeft de overhand.

Guiran en de Boer nemen je opnieuw mee op een muzikale wereldreis naar vooral zonnige bestemmingen. Van Franse chansons via Argentijnse tango’s naar rauwe Amerikaanse blues - Guiran en de Boer draaiden er in het Parool Theater hun hand er niet voor om en het optreden stond dan ook als een huis. Het was moeilijk stil te blijven zitten. Zelfs een door een bezoekster meegenomen hond deinde vrolijk mee op een nummer over een dansende schildpad. Het duo liet tijdens het optreden ook een paar keer horen nog steeds een gevoelige snaar te kunnen raken. Het bewees maar weer eens dat gevoelige ballades ook uitgevoerd kunnen worden op de accordeon. Het publiek, inclusief de hond, werd er stil van.

Dat duurde echter niet lang, want Guiran en De Boer zorgden vooral voor een zonnig gevoel met hun aanstekelijke nummers. Ze vroegen zich daarom na afloop van hun optreden lachend af of ze misschien hun naam moeten veranderen in Joyeux (vrolijk) Accordéon. De melancholie heeft immers niet meer de overhand. Of er een naamsverandering komt, moeten ze helemaal zelf weten. Zolang ze maar mooie muziek blijven maken.

© CURT SIMONS, Het Parool, 11-02-2009

homepage Accordéon Mélancolique