CD Critique - Besprechungen - Reviews - Recensies - Críticas

Gratitude

een verbluffende aandacht voor nuance

Mpodia.nl

Jean-Pierre Guiran en Cherie de Boer vormen samen het accordeonduo ‘Accordéon Mélancolique’. Accordeonmuziek heeft weliswaar, onder andere wegens de landelijke bekendheid van Carel Kraayenhof, aansluiting gevonden bij de smaak van een groter publiek, maar blijft toch een vreemde eend in de bijt. Het heeft een hoog ‘hoempa’-imago; het zou uitsluitend iets voor straatmuzikanten zijn en geen plaats in de concerthal hebben. Het nieuwe album ‘Gratitude’ laat zien dat dit een te eenzijdig beeld is. Ook in accordeonmuziek is er plaats voor finesse en (redelijke) diepgang.

Wat allereerst opvalt is dat alle nummers blijven plakken. Ze zijn catchy. Je zet de cd op en begint gelijk mee te fluiten. Misschien komt dit doordat we gelijk allerlei associaties van sfeerverhoging krijgen als we accordeonmuziek –het zijn walsjes, musettes en andere opgewekte dansvormen- beluisteren. De liedjes zijn eenvoudig van aard en komen, op 3 liedjes na, allemaal van de hand van Guiran. De uitvoering van eenvoudig gecomponeerde ‘wijsjes’ vraagt echter veel van de uitvoerder. Er lonkt een gevaar dat het in de ervaring van de luisteraar allemaal platvloers en plat gaat klinken. Dit zou de muziek tot het domein van het banale brengen; de muziek zou alle glans verliezen en in de verste verte niets meer met ‘luister’- of ‘kunstmuziek’ te maken hebben.

Guiran en De Boer ontlopen dit door een verbluffende aandacht voor nuance (zoals bijvoorbeeld in het gevoelige ‘Gratitude II’) en een zekere bezinning. De nummers klinken niet te wild of te virtuoos; het zijn gewoon leuke wijsjes.

Beoordeling: 8-
Peter van Belkom - Mpodia.nl