Le Nid Aimé - CD Critique - Besprechungen - Reviews - Recensies - Críticas

"gewoon de pure schoonheid"

Mazzmusikas

Wie het over Nederland en accordeonmuziek heeft, kan niet om Accordéon Mélancholique heen. Dit duo, bestaande uit Jean-Pierre Guiran en Cherie de Boer, woonachtig in Driebergen gelegen in de provincie Utrecht, bespeelt al jaren de chromatische accordeon. Met Le Nid Aimé zijn ze alweer aan hun vierde cd toe. Ik kwam Jean-Pierre Guiran op het spoor toen hij met zijn eerste groep Orkest Polytour twee schitterende cd's uitbracht boordevol swingjazz, musette, Franse chansons en zigeunermuziek. Eind jaren 90 vormt hij een duo met Cherie de Boer en dan verschijnt ook hun eerste cd L'Imparfait Du Coeur. Vervolgens krijgen we Parade Des Poules en het live-album Petits Fours Frais, met daarop o.a. ons aller Koen De Cauter, voorgeschoteld. Op hun nieuwste cd horen we enkel twee chromatische accordeons. Geen extra instrumenten, gewoon de pure schoonheid, éénvoud en klanken van twee accordeons bespeeld door twee uiterst competente accordeonisten. Hun repertoire bestaat uit een veelvoud aan stijlen, ook op deze cd: jazzy swing, Franse musette, Yiddische muziek, een Venezolaanse wals, melancholische zowel als zeer opgewekte en vrolijke muziek. De meeste songs – op de Yiddische traditional Mi Yitneni Of en het Zuid-Amerikaanse La Partida na – zijn van eigen makelij. De titel van de cd en de inhoud van een deel van de songs verwijst naar de huiselijke warmte, de natuur en het landelijke karakter van hun woonomgeving. Dat merk je aan het hoesje van de cd (een fraai aquarel van Cherie de Boer), de foto's binnenin en een gedicht van Tjeerd Buwe (pseudoniem van de Utrechtse professor Dr. T.B. van Wimersma Greidanus). Samen met deze dichter brengen ze een concertprogramma, Puur Natuur, dat uit accordeonmuziek, zang en poëzie bestaat en een ode aan de natuur in al zijn vormen is. Ik heb bij eerdere gelegenheden, o.a. na het verschijnen van de Orkest Polytour cd's en de eerste Accordéon Mélancolique cd's, al eens de oproep gelanceerd of er iemand het ziet zitten om dit duo in België aan optredens te helpen. Misschien lukt het deze keer. Wie op zoek is naar leuke accordeonmuziek uit de vier windstreken van onze planeet – ze brengen zowat alle wereldmuziekstijlen die je jezelf maar kan inbeelden – neemt als de gesmeerde bliksem con-tact op met Jean-Pierre via info@acmel.nl. Ze verdienen het.

Ben Vanhoegaerden, Mazzmusikas 71