Les Invités - CD Critique - Besprechungen - Reviews - Recensies - Críticas

"Gewoon mooi en gepolijst"

Samenspel

Les Invités. De vijfde CD van Accordéon Mélancolique

Het accordeonduo Accordeon Mélancolique, bestaande uit Cherie de Boer en Jean-Pierre Guiran, heeft deze zomer zijn vijfde CD uitgebracht. Prachtige accordeonmuziek, in geheel eigen stijl. De CD héét niet alleen les Invites (de genodigden), hij nodigt ook uit tot luisteren. Thuis in een gemakkelijke stoel of, zoals ik vaak doe, in de auto op weg naar een NOVAM-activiteit.

De CD is zowel qua inhoud als uitvoering origineel. Uitgevoerd worden deze maal vooral eigen composities van Jean-Pierre Guiran, aangevuld met drie thema's uit The Godfather, Le Cygne (Saent-Saens), Gut Morgen (Kostakovsky) en een traditioneel Zweeds en Jiddisch lied. Guiran blijkt een goed componist te zijn van goed in het gehoor liggende serieuze accordeonmuziek, dat ook terecht te beluisteren is op Classic FM en in de KRO's Profiel over Baantjer als achtergrondmuziek. De uitvoering van het CD-boekje draagt evenals bij vorige CD's het stempel van Cherie de Boer, die niet alleen een goed accordeonist is, maar ook het penseel goed weet te hanteren. Het boekje is daardoor weer fraai geworden met uitnodigende foto's, originele inleidende regels bij elk muziekstuk en oud verhaal over gastvrijheid uit de Griekse mythologie. Alles in het Nederlands, Engels en Frans. Enig nadeel vind ik dit maal de kleine witte letters op een lichtblauwe achtergrond; vooral voor niet meer zo jonge ogen.

Wat maakt de muziek van Accordéon Mélancolique zo bijzonder.
In de eerste plaats de eigen stijl die het duo heeft ontwikkeld. Geen virtuoze hoogstandjes, zoals bij vele Franse musetteaccordeonisten, waarbij vingers in de knoop dreigen te raken, maar gewoon mooi en gepolijst. Het maakt daarbij gebruik van drie niet meer zo jonge accordeons: een Serenelli Olymphonic uit 1960 een Hohner Lucia III uit 1970, en een Guerrini Classic uit 1990. De Serenelli is voorzien van een uitwendige klankkamer, die het geluid opener maakt dan bij een normale cassotto.

De accordeons zijn zuiver en strak (droog) gestemd. Accordéon Mélancolique gebruikt het liefst een éénkorig register, veelal de 8 en soms de 16 voet. Dat vindt het duo zuiverder klinken. Ziehier een geheim van zijn unieke klank, dat overigens moeilijk is na te bootsen, ook al zou je dezelfde accordeons gebruiken.

Accordéon Mélancolique speelt zijn muziek geheel uit het hoofd. Dat deed het ook al bij de vorige Cd’s. Achteraf werd door Fred Abbing de muziek op papier gezet voor twee partijen. Hij zal ook les Invités uitschrijven, dat evenals de vorige uitgaven bij REBA zal verschijnen.

Ook deze CD is weer een aanrader om te beluisteren.

De CD is online te bestellen via www.acmel.nl en bij een groot aantal muziek- en CD-winkels.

Leen Hoffman