Parade des Poules - CD Critique - Besprechungen - Reviews - Recensies - Críticas

Utrechts Nieuwsblad

Parade des Poules tweede cd van Driebergs duo Accordéon Mélancolique.
Een andere kijk op accordeonmuziek

Parade des Poules oftewel de Vogelparade is de intrigerende titel van de tweede cd van Accordéon Mélancolique. Het Driebergse accordeonduo bestaat uit het echtpaar Jean-Pierre Guiran en Cherie de Boer. Behalve vijf eigen composities staat op de nieuwe cd Zuid-Amerikaanse, Indonesische en Italiaanse instrumentale accordeonmuziek. ,,De Parade des Poules was er al voordat er sprake was van onze nieuwe cd'', vertellen Guiran en De Boer. Ze vinden het verheugend dat door de populaire Argentijnse tangocomponist Astor Piazolla de accordeon meer aanzien heeft gekregen in Nederland, zeker nadat een compositie van zijn hand op de bandoneon -een negentiende-eeuwse variant van de accordeon- werd uitgevoerd tijdens het huwelijk van prins Willem-Alexander en prinses Máxima, waarbij de Argentijnse prinses tot tranen toe was geroerd.

,,Door het succes van Piazolla en de uitvoering van één van zijn werken tijdens het koninklijke huwelijk til je de hele accordeonfamilie omhoog. Dat is natuurlijk geweldig. De belangstelling voor de accordeon is in Nederland niet zo erg groot.'' ,,In Scandinavië is dat heel anders. De accordeon is daar een heel populair instrument. Wij hebben in Reykjavik op een accordeonfestival gespeeld met optredens van ensembles uit allerlei landen. Het leuke daarvan was dat het een echt chique galafeest was waar ook op accordeonmuziek werd gedanst. We wisten niet hoe we het hadden. We werden voor dit gala uitgenodigd omdat onze eerste cd op de accordeonlijst van 1999 in Zweden bovenaan stond.'' Volgens Guiran en De Boer is Italië, waar de accordeon als muziekinstrument zeer geliefd is, één van de weinige landen waar nog accordeons worden gemaakt. De Boer: ,,Onze accordeons komen ook daarvandaan. Onze nieuwe cd is trouwens gesponsord door een Nederlandse importeur van Italiaanse accordeons. Hij is fabrikant geweest en pas na zijn pensionering importeur geworden om iets om handen te hebben. Wij hebben ook bandoneons, maar ze staan hier ongebruikt in huis. We kunnen er helaas niet op spelen omdat de zetting van de knoppen sterk verschilt met die van de accordeon en de manier van spelen bovendien heel anders is.'' De accordeon wordt volgens het echtepaar in Nederland veelal ingedeeld in het volksmuziek- of smartlappengenre, terwijl allerlei serieuze genres op de accordeon worden gespeeld.

Vogelparade

,,De Parade des Poules ontstond spontaan op een feest in België. Familieleden en vrienden van de Utrechtse gastheer -een kunstschilder-verschenen verkleed als vogels op het feest in een boerderij. De gastheer had besloten dat er iets saamhorigs moest zijn. Dat werd de vogelparade. Guiran: ,,Cherie en ik liepen voorop met onze accordeon en daarachter liepen de als vogels verkleede gasten. Spontaan hebben we toen de vogelparade ter plekke gecomponeerd en gespeeld. De kippenparade waarbij wij het getok van onze kippen 's morgens om half zeven hebben opgenomen gaat aan deze accordeoncompositie vooraf.'' Guiran vervolgt: ,,Als mensen dat nummer voor de eerste keer horen kijken ze er wel vreemd van op. Het is immers niet alledaags dat je kippen op een cd hoort. Het aardige is dat het getok van de kippen ritmisch op zijn plaats valt in het nummer. Kippen als begeleidingsinstrument dus.'' De Boer: ,,De mensen hebben de ontspannende werking van onze eerste cd, Límparfait du Coeur, ontdekt. Wij krijgen veel positieve reacties vanuit de hele wereld, veelal via internet. Dat is hartverwarmend. Wij zijn altijd gevoelige mensen geweest. We houden ook van de stilte in de muziek.'' ,,Je kunt een heel eenvoudige melodie heel intens spelen. Als je er zelf van kunt genieten, dan kan de kunstenaar dat ook,'' vult Jean-Pierre aan. ,,Wij hebben besloten naar aanleiding van het verschijnen van de tweede cd zoveel mogelijk concerten te geven. We willen de accordeon een ander imago geven. We denken dat de tijd daar rijp voor is. Muziek is een wereldtaal. Dat blijkt ook uit alle reacties.'' Guiran: ,,Onze grootste wens is dat we kunnen leven van concerten geven. Dat hoeft niet in grote zalen. In kleine intieme zaaltjes geniet ik persoonlijk het meest. We leven van de muziek. Dan moet je ook spelen bij gelegenheden waar de mensen erdoorheen praten. Het leukste is natuurlijk als mensen naar je muziek luisteren. We spelen op allerlei gelegenheden zoals literaire bijeenkomsten, openingen van exposities en themabijeenkomsten, maar de nadruk van ons ligt op concerten.''

Utrechts Nieuwsblad, Willem van Hoorn, NL.

© Wegener Uitgeverij Midden Nederland