CD Critique - Besprechungen - Reviews - Recensies - Críticas
Petits Fours Frais

Ik noem met nadruk de prachtige vertolking van 'La Mer'

Keyboard plus, NL

Petits Fours Frais
Het bekende accordeonduo ‘Accordéon Mélancolique’ - Jean-Pierre Guiran en Cherie de Boer - heeft onder de titel Petit Fours Frais weer een nieuwe cd uitgebracht. In de afgelopen tijd zijn in Keyboard Plus al enkele cd’s van dit duo besproken en voor mij behoort tweetal - zoals het in pianokringen zou worden genoemd - tot de groep absolute ‘meester-accordeonisten’ Tot nu toe had ik Accordéon Mélancolique voornamelijk gehoord in studio-opnamen. Het is daarom extra aantrekkelijk dat ’Petit Fours Frais' frivole cd met veel afwisseling in bezetting en sfeer, zoals men zelf zegt, concertregistraties bevat uit de afgelopen jaren, opgenomen op diverse Nederlandse locaties. Bovendien werken er ook diverse gastmuzikanten aan mee, zoals Nick McGuire (bas), John Ligthart (gitaar), Koen de Cauter (saxofoon en gitaar), Jopie Jonkers (zang), Antoon Aukes (percussie en tapdans) en Thea van der Meer (saxofoon). Cherie de Boer neemt behalve de accordeon, ook vocals en percussie voor haar rekening. Ook Jean-Pierre Guiran draagt trouwens zijn vocale steentje bij. Misschien nog meer dan de vorige cd’s, is Petits Fours Frais een juweeltje voor liefhebbers van de accordeon. Van de veertien tracks op deze cd noem ik met nadruk de prachtige vertolking van ‘La Mer’ van Charles Trenet, hoewel de overige dertien, waaronder zes cornposities van Guiran zelf, ook beslist de moeite waard zijn. Dat Accordéon Mélancolique ook niet gespeend is van humor, zoals trouwens ook op voorgaande cd’s te horen is, blijkt in diverse nummers en speciaal uit ‘Parade des Poules’ waaraan de ‘Parbleu’ chickens medewerking verlenen. Accordéon Mélancolique heeft me opnieuw overtuigd van hun talenten en ik sluit me graag aan bij het verzoek van de musici: Please order rather than copying this CD.

Keyboard Plus december 2003

Hans Goddijn